Porovnání LED světelných zdrojů v osvětlení RZ

Velice často se setkáváme s dotazy a zprávami, že LED osvětlení nad registrační značku nepatří. Na toto téma velice často oponujeme tím, že většina nových modelů má osvětlení RZ právě v LED technologii.
Následně se většinou dozvídáme, že tazatelé mají na mysli silně přesvícené registrační značky, které díky obrovskému světelnému výkonu nejdou přečíst nebo naopak poukazují na různě zbarvené osvětlení. V tomto případě naprosto souhlasíme a tyto úpravy osvětlení nemají ve vozidlech co dělat (stejně jako silné zdroje v předních potkávacích parabolách)!

- Na jakých parametrech záleží??
Parametry jsou stejné, jako o ostatních LED zdrojů. U osvětlení RZ záleží na teplotě bílé barvy, na výkonové specifikaci dané LED a celkové stavbě LED zdroje. A to z hlediska chlazení (tzv. heat management), jelikož osvětlení RZ svítí i několik hodin v kuse, ale také na použitých chipech, respektive jejich vyzařovacím úhlu.
Každý model Mazdy má mírně jinak řešeno osvětlení RZ z pohledu umístění žárovky a tak je třeba dbát na správných geometrických parametrech. V neposlední řadě ruku v ruce s chlazením také zaleží na použité elektronice uvnitř LED zdrojů.
- Jak může svítit RZ se špatnými LED??
Možností je mnoho a velice často se setkáváme s několika základními druhy špatně zvolených LED. Buď LED svítí velice málo, a to tak, že vypadají, že skoro vůbec nesvítí. To je ta lepší možnost.
Dále se setkáváme s takzvaným "policejním osvětlením". Tak přezdíváme namodralému až fialovému osvětlení, které připomíná policejní maják. Ovšem přezdívka vznikla i díky tomu, že zejména u našich jižních sousedů si policisté s takovým osvětlením neberou servítky. A další co dráždí nejenom příslušníky zákona, ale i NÁS jsou takzvané "taviče asfaltu".
Jedná se o velice silné LED zdroje, popřípadě celé moduly, které nahrazují osvětlení RZ (destičky plné velkého počtu LED). U takových případů majitele s nutnou dávkou humoru radši upozorňujeme, aby s vozidlem dlouho nestáli na červené nebo na parkovišti s rozsvícenými světly, aby se za nimi světleným žárem neroztavil asfalt.
Jedná se o nevzhledné světlené louče. Ano i správný geometrický rozptyl světla dělá hodně z pohledu estetiky a designu.
Správné osvětlení RZ svítí přesně tak, jako vláknová žárovka, jenom s tím rozdílem, že je vyzařováno moderní bílé světlo. Vozidlo jednak vypadá moderněji, ale také se krásně sladí barva osvětlovacích prvků s přední částí popřípadě zadní zpátečkou.
Jak mohou takové parametrové rozdíly ovlivnit světelnou charakteristiku světelného kužele osvětlení RZ můžete vidět na následujících fotografiích.
Tímto bychom opět velice rádi poděkovali všem majitelům vozidel, kteří s námi spolupracovali a dovolili nám použít jejich LED zdroje. Jedná se o LED zdroje zakoupené u nás v internetových obchodech, u překupníků na facebooku či jiných platformách a v neposlední řadě na velkých internetových zahraničních tržištích.
Pro objektivitu a snadné porovnání vyzařovaného světla jsme na místo RZ a hranu kufru umístili čistý bílý papír a luxmetr. Původní vláknové osvětlení RZ jsme na pravé nahradili naším LED zdrojem. Na levé straně jsme potom měnili různé LED zdroje, aby došlo k přímému porovnání světelných parametrů.
Vozidlo, na kterém jsme měření prováděli je Mazda6 v karosářské variantě wagon roku výroby 2017. V garáži, kde měření probíhalo, bylo okolo 15 °C a bylo vypnuto veškeré osvětlení.
Kdo dočetl až sem nám udělal obrovskou radost a má od nás velké uznání. A nyní vzhůru na foto. 


- Můžete si všimnout skoro kolmého umístění patice ke karoserii vozu. Například taková CX-5 má patici natočenou o 45° a CX-3 o celých 90°(!)
- Na jednom porovnání foto vypadá náš LED zdroj, který jako jasná hvězda. Kdyby byly instalovány obě slabé LED, vlastně by nebyl ani rozdíl v tom, kdyby osvětlení RZ chybělo úplně.
- Na dalších foto potom opačný extrém. Na pravé straně je stále náš LED zdroj s rozptylem a výkonovým ekvivalentem vláknové žárovky. Vlevo byl instalován LED zdroj s více chipy bez chlazení. Jednak jsme po pár minutách nemohli tento chip vymontovat z vozu bez popálenin nebo čekání na vychladnutí (brali jsme bohužel tu první možnost - u vláknových žárovek jsme na rozžhavené vlákno zvyknutí, ale u LED nás to opravdu překvapilo ). Zadruhé tento LED zdroj svítí větším výkonem, než je zdrávo. Tolik světla prostě na osvětlení RZ není potřeba a je velice nevzhledné, když osvětlení RZ svítí více než zadní červené svítilny.
- Stačila pouze výměna na jedné straně a zadní část za vozem se proměnila ve velice jasně osvětlenou plochu. Konkrétně 6x více z pohledu naměřených luxů oproti standardnímu stavu. Při výměně druhého osvětlení se hravě dostaneme přes metu 10x vyššího výkonu, což je absolutně nesmyslné z pohledu osvětlení RZ.. 
- Dalším klasickým problémem jsou modré či fialové led. Udávaná světelná teplota všech LED je 6000K! Bohužel takové LED z vozů vytahujeme čím dál tím častěji.. 


Napište nám